Advertentie

Om een goede advertentie te maken heb je vaak beperkte ruimte. Daarom is het belangrijk dat je iets korts en pakkends zegt. Als een advertentie al gelezen wordt, wat steeds zeldzamer wordt, moet direct de aandacht vast gehouden worden.

Bestond er maar een gegarandeerde formule voor een succesvolle advertentie. Helaas, of een advertentie zijn werk doet hangt af van een heleboel onvoorspelbare factoren: Wat gebeurt er in de wereld om mij heen? Wat staat er om de advertentie heen? Staat de kleur me aan? Of het gezicht van die mevrouw op de foto? Hoe interessant vind ik het product en hoe is de advertentie opgebouwd? De meeste variabelen kun je niet eens beïnvloeden, al zou je het willen.

Je hebt als adverteerder maar grip op twee zaken.

  1. Wat wil je de mensen presenteren (inhoud)
  2. Hoe ga je dat doen (vorm)?

Daarbij moet je de functie van de advertentie goed in de gaten houden. Wil je bijdragen aan naamsbekendheid, wil je dat mensen positiever over een product gaan denken of ben je uit op een massale toeloop op de ‘acht adembenemende actieavonden’? In communicatietaal: kennis, houding en gedrag. En vele wegen leiden naar Rome. Wat vandaag werkt, is morgen achterhaald en gek genoeg werkt dat vaak ook andersom. Toch zijn er regels die bijdragen aan het succes van een advertentie. En daarvan hebben we er tien voor u op een rijtje gezet. Niet als een wet, maar als een handreiking.
10 tips voor een goede advertentie

1.       Effect: Bepaal wat je met de advertentie wil bereiken (kennis, houding, gedrag)

2.       Eenduidig: Kies één hoofdboodschap en verwoord deze zo spannend mogelijk

3.       Ontvangergericht: Denk vanuit de lezer / doelgroep in taalgebruik, voordelen en beeldtaal

4.       Verleid: Trek de lezer je advertentie in met een opvallend beeld of een prikkelende kopregel

5.       Duidelijk: Zorg voor een logische hiërarchie van trigger via informatie naar afzender

6.       Schrap: Laat weg wat overbodig is. Meer elementen betekent vaak minder aandacht

7.       Consistentie: Zorg dat de afzender herkenbaar en duidelijk is

8.       Impact: Val op tussen de rest door gebruik van vorm, kleur, beeld of typografie

9.       Inspireer: Schrijf boeiend, dan maakt de lengte van je tekst niet zoveel uit

10.   Controleer: Vraag mensen die de advertentie niet hebben gemaakt hoe het overkomt

Inhoud is gedeeltelijk uit de verkoop brochure van het Brabants Dagblad

[portfolio_slideshow id=334]