Content marketing

Op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de betekenis van content marketing. Je biedt waardevolle informatie waarmee je hen helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen.

De strategische gedachte hierachter is dat wanneer je dit consistent en consequent doet, men jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Je wekt vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En daar word je voor beloond met merkvoorkeur, –trouw en mond-tot-mond-reclame.

wat maakt contentmarketing anders...

traditionele reclame

TRADITIONELE RECLAME

* VISIBILITEIT KOPEN
* COMMUNICEREN NAAR DE DOELGROEP

Oud versus nieuw

CONTENT MARKETING

* CONTENT CREËREN
* COMMUNICEREN MET DE DOELGROEP

Wat is het doel van Content Marketing?

Klanten werven

Het doel van content marketing is het aantrekken van prospects en klanten.

1. prospect aantrekken dmv info

contact maken

Middels Content Marketing wordt er een inhoudelijke connectie gemaakt met de prospect of klant om deze te verleiden een volgende stap te zetten in de funnel. Bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres of andere gegevens.

2. prospect wordt klant

Band opbouwen

Door content te produceren werken bedrijven ook aan het verbeteren van de vindbaarheid en het opbouwen van thought leadership om sterke connectie te maken met de doelgroep.

3. klant wordt ambassadeur

De basiselementen van content marketing

1. op maat gemaakte content

Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap. Die inhoud kan informatie zijn, educatie of vermaak, al naar gelang de doelstelling. Content is het eerste basiselement van content marketing.

2. duidelijk afgebakende doelgroep

We hanteren het principe: ga niet storen, de doelgroep komt naar jou toe. Jij zorgt voor passende content voor een afgebakende doelgroep.

3. zorg altijd voor een marketing- of communicatie doelstelling

We gaan nooit communiceren om maar te communiceren. Wat voor soort inhoud we dan ook plaatsen, we bedenken vooraf wat we er mee willen bereiken. Dit kan bijvoorbeeld zijn: 

  • Brand awareness
  • Vragen uitlokken
  • Cross-sell
  • Store traffic

Voorbeelden van contentmarketing

Heineken

Heineken, de bierbrouwer die wereldwijd bekend is, heeft een heel mooi voorbeeld van contentmarketing waarbij 99% van het filmpje NIET over het merk Heineken gaat:

Dollar shave club

Dollar Shave Club pakt het anders aan. Zij zetten in op creatieve communicatie: een hilarische video met ceo Michael Dubin in de hoofdrol. De video ging al snel viraal en leverde in 48 uur tijd 12.000 bestellingen op.

Frenchie Café Den Bosch

Content kan soms ook uit alleen beeld bestaan. Soms zegt 1 beeld meer dan 1000 woorden toch? De instagramfeed van Frenchie café Den Bosch is daar een goed voorbeeld van:

Cool Blue

Cool Blue is natuurlijk één van de grootste e-commerce bedrijven die contentmarketing als geen ander weten toe te passen. Dit filmpje op Facebook gaat nergens over, maar is toch al bijna 200.000 keer bekeken.

Hoe maak je content marketing voor jouw bedrijf?

Bepaal de SWEET spot

Door het beantwoorden van de volgende vragen:

Stel de WIJ vraag

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom zijn wij er
  • Wie zijn we en wie willen we zijn
  • Wat is ons verhaal
  • Wat willen we uitdragen
  • Waar staan we voor 
  • Wat maakt ons uitzonderlijk
  • Wat maakt ons anders dan de anderen

Het Marketing-model van Simon Sinek genaamd ‘De Golden Circle’ helpt je hierbij:

Stel de VOOR WIE vraag

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie zijn onze klanten
  • Wat is onze ideale klant
  • Wat zijn hun verlangens
  • Wat zijn hun uitdagingen
  • Wat zijn hun angsten
  • Welke problemen hebben ze
  • Wat is hun ideale oplossing

Maak hiervoor gebruik van het volgende schema:

Bepaal de Sweetspot:

Stel de WAT vraag

Welk verhaal (WAT) kun jij vertellen aan jouw doelgroep dat hen helpt in hun probleemvraag.

Je weet nu wie er in je verhaal moet doorklinken en wie er naar je verhaal moet luisteren. Maar wat ga je vertellen? Zonder verhaal geen content, zonder content geen contentmarketingstrategie. Jouw WAT is jouw expertise. 

JE content marketingplan is bijna klaar...

Goed, je weet nu bijna alles om aan de gang te gaan met jouw eigen contentmarketing. Er rest alleen nog de vraag ‘Hoe wil je jouw expertise delen?’ en ‘Via welk platform ga je deze informatie delen?’. Daarover nu meer.

Stel de HOE vraag

Voordat je hier een antwoord op kunt geven, moet je je eerst het volgende afvragen:
“Hoeveel tijd, geld en mogelijkheden heb je voor jouw content beschikbaar.”
Een professionele film zal een ander budget vragen dan een blog.

Een korte opsomming van veelgebruikte mogelijkheden: 

  • Blog
  • Artikel
  • Video
  • Infographic
  • Podcast
  • Case studies
  • E-book
  • Whitepaper
  • Nieuwsbrief
  • Quiz
  • Media om te delen (visual content)

Stel de WAAR vraag

Iedere doelgroep heeft weer een eigen social platform waarop ze te vinden zijn. Jouw content moet passen bij het platform en bij de doelgroep. Stel je zelf hierbij de volgende vragen over elk platform:

  • Hoeveel van mijn klanten zijn hier aanwezig?
  • Waarvoor gebruiken ze dit platform?
  • Heb ik hiervoor geschikte content?
  • Hoe kan ik me onderscheiden op dit platform?
  • Hoe vaak moet ik posten?
  • Hoe vaak moet ik reageren op anderen op dit platform?
  • Wat is de beste tijd om te posten op dit platform?

Nog wat oefeningen om jouw content te bepalen:

oefening MAgazine

Bedenk je dat jouw bedrijf/jouw merk een magazine is. Waar zou dat magazine over gaan? Welke thema’s zouden daar dan in staan? En welke subthema’s? En welke invalshoeken zijn er te bedenken om die thema’s en subthema’s uit te diepen?

Sommige organisaties gaan over meer thema’s dan andere. Sommige thema’s bevatten meer subthema’s dan andere. Bij sommige subthema’s zijn meer invalshoeken te bedenken dan andere. Wanneer ben je dan klaar met invullen? Als het goed is, ben je wel even bezig. En als je merkt dat je het complete verhaal hebt gedekt, dan ben je klaar.

Jouw CONTENT, jouw verhaal

Een eenvoudige wijze om jouw content goed te kanaliseren is om een verhaalschema te maken. Dit voorbeeld komt van Frankwatching.com en helpt jou daarbij.

 
Vul jouw eigen verhaalschema in. Je zult zien dat je zo gemakkelijk en overzichtelijk in kaart kunt brengen wat je wilt vertellen. In het tweede tabblad vind je een voorbeeld, in het derde tabblad vind je een overzicht van verschillende vormen waarin je jouw verhaal kunt gieten. Succes!

Content geplaatst, ben je nu klaar?

Nee, natuurlijk niet

REAGEER OP JOUW DOELGROEP!

Enkele gouden regels voor het omgaan met reacties

  1. Reageer altijd! Niets staat ongeïnteresseerder dan een leuke reactie of een goede vraag die onbeantwoord blijft.
  2. Je reactie is onderdeel van je verhaal. In je reacties laat je hetzelfde gevoel, dezelfde stijl en dezelfde kennis doorklinken. Blijf consistent.
  3. Reageren is niet alles. Dóe ook iets met die reacties, trek conclusies. Word je verhaal gewaardeerd? Worden er goede vragen gesteld? Wat zeggen die vragen over je verhaal? Wie stellen die vragen? Wat zegt dat over het kanaal dat je hebt gekozen?
  4. Bepaal je doel en meet resultaten. Bepaal voor elke publicatie van tevoren een doel en bedenk wat je gaat meten, hoe je gaat meten en welke conclusies je zou kunnen trekken aan de hand van de resultaten.