Search engine optimalisation

SEO is een Engels begrip dat staat voor search engine optimization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid door zoekmachines.
Zoekmachines kennen waarde toe aan websites en internetpagina’s door middel van zogeheten zoekmachine ranking factoren. Dit zijn factoren als on-page keywords, PageSpeed en de author rank van een auteur. Zoekmachineoptimalisatie behoort tot het domein van online marketing.

SEO helpt jouw GOOgle ranking

Want met zoekmachines hebben we het voornamelijk over Google. Google is al meer dan tien jaar marktleider op het gebied van zoekmachines en er zijn geen aanwijzingen dat dit het komende jaar gaat veranderen.

Ook in Nederland staat Google met 95,37% marktaandeel nog steeds op eenzame hoogte. Het lijkt het afgelopen jaar zelfs een groter aandeel te hebben gekregen dan de jaren ervoor.

Een aantal zoekmachines

HOE WERKT SEO?

De basiselementen van SEO

1. Content

Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap. Die inhoud moet altijd gericht zijn op de verwachting van de bezoeker. Hierbij wordt gelet op het E-A-T-principe (Expertise, Authority and Trust).

2. linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Linkbuilding heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen. Deze waardering zorgt ervoor dat je website beter scoort in zoekmachines dan websites die weinig backlinks hebben. De Backlinks geven jou als auteur autoriteit.

3. Techniek

Onder techniek zijn diverse onderdelen die goed geregeld moeten zijn om hoger in de ranking te komen. Deze onderdelen veranderen met de tijd zoals ook de techniek vooruit gaat met de tijd. Denk hierbij aan:

  • Snelle laad tijd
  • Responsive website
  • SSL-certificering (groen slotje)
  • modern CMS (bv wordpress, joomla of maatwerk)
  • Géén 404-foutmelding (doodlopende links)
  • Aanwezigheid van Robots.txt

Wat kun je allemaal doen qua SEO

TITLE TAG

De belangrijkste plek voor een keyword om te scoren in Google is in de zogenaamde title tag. De title tag is de titel van een pagina op je website. Elke pagina in je website of webshop heeft een eigen titel. Dit is de blauwe titel die getoond wordt in Google wanneer de betreffende pagina wordt getoond.

Zorg ervoor dat het keyword waarop je gevonden wilt worden (vooraan) in de title tag staat. Probeer niet teveel keywords of te vaak hetzelfde keyword in een titel te verwerken, dat vertroebelt namelijk en maakt de titel ook niet aantrekkelijker.

De pagina titel (meta title) heeft maximaal 72 karakters

Meta description

Net zoals elke pagina een eigen title tag heeft, heeft ook elke pagina een eigen meta description tag. Dit is de omschrijving van de pagina welke je aan Google aanlevert zoals je in het bovenstaande plaatje ziet. Zorg ook hier voor relevantie (de juiste keywords) en natuurlijk een pakkend stukje tekst welke aanzet tot klikken.

Schrijf een uitnodigende tekst! Google telt hoe vaak er geklikt wordt op jouw link en met de metadescription kun je jouw publiek overhalen tot klikken.

De meta omschrijving (meta description) voor pagina's kan het beste tussen de 120 en 155 karakters lang zijn.

Gebruik je Yoast? Dat ziet er zo uit:

GOEDE URL

bad-url
De url, ook wel permalink genoemd, is in SEO heel belangrijk. De link moet over de content gaan. De eerste 3-5 woorden krijgen van Google de meeste aandacht qua zoekwoorden.

Ga niet zomaar de permalinks aanpassen. Het risico ontstaat dat google de oude links nog steeds geindexeerd heeft en er dus 404-errors onstaan. En dat is weer slecht voor je ranking.

Maak gebruik van een H1 Tag

Nu de “basis SEO” van je pagina is ingesteld kun je daadwerkelijk focussen op de content. Deze begint altijd met een titel. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde “H1” heading tag is. In WordPress is de titel van je pagina of je bericht automatisch een H1.

Normaliter komt een H1 maar 1 keer per pagina voor. Volgende titels moet je dus H2 of lager kwalificeren.

NOG meer SEO tips

- Maak gebruik van afbeeldingen

- Optimaliseer de eerste Alinea

- Gebruik Tussenkoppen (H2, H3, H4) in WordPress

- Herhaal het keyword in de afsluitende paragraaf

- Plaats het keyword één keer in vet gedrukt

- Plaats minimaal 300 woorden in de hoofdtekst

- Zorg voor een goede Google bedrijfspagina

- Maak gebruik van Google Reviews

- MAAK GEBRUIK VAN DE SUGGESTIES IN YOAST

- Maak gebruik LSI (Latent semantic indexing keywords)

Online GRATIS cursussen

Meer leren over SEO en Yoast?

Om deze gratis cursus van YOAST te kunnen volgen is het wel noodzakelijk een gratis account aan te maken. Doorloop de 9 modules en sluit de test af met een score van minimaal 80% om een certificaat te ontvangen.

Meer leren van google over online marketing?

Ontdek de basis van online marketing met deze gratis cursus die is geaccrediteerd door het Interactive Advertising Bureau. Er zijn 26 modules die je kunt volgen, samengesteld door Google-trainers. Deze bevatten praktische oefeningen met echte voorbeelden waarmee je kennis kunt omzetten in actie. Een google-account is noodzakelijk.

Uitleg over Google SEO?

Als je eigenaar van online content bent, inkomsten genereert via online content of online content promoot via Google Zoeken, is deze gids bedoeld voor jou. Misschien ben je eigenaar van een groeiend, vooruitstrevend bedrijf, de webmaster van een aantal sites, de SEO-specialist van een internetbureau of een zelfstandige SEO-expert die zeer geïnteresseerd is in de mechanica van Google Zoeken: dan is deze gids voor jou. Ben je geïnteresseerd in een compleet overzicht van de basisbeginselen van SEO conform onze praktische tips? Dan zit je hier helemaal goed. Deze gids onthult geen geheimen waarmee je je site automatisch op de eerste positie in Google kunt zetten, maar als je de onderstaande praktische tips volgt, is het hopelijk heel wat makkelijker voor zoekmachines om je content te crawlen, te indexeren en te begrijpen.

Handige tools

Responsiveness checker

Controleren hoe jouw website er op alle devices uit zal zien. En voor diegenen die weten hoe Google Inspecteren werkt, kun je direct de juiste gegevens opzoeken om het gewenste effect te krijgen.


LET OP: alleen geschikt voor desktop gebruik.

Check de laadtijd van je website

Met Pingdom kun je de laadsnelheid van je website meten en krijg je een overzicht van de vertragende factoren en wat te doen om dit te verbeteren. 

zoekwoorden helper

Deze gratis SEO tool richt zich meer op kwaliteit dan kwantiteit. Na het opgeven van een keyword laat het je zien hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht, hoe makkelijk of moeilijk het is om er hoog op te scoren en de hoeveelheid verkeer die je kan verwachten bij een bepaalde positie in de SERP.


Ook handig is de functie gerelateerde zoekopdrachten. Deze geeft je andere suggesties voor zoekopdrachten om verder te onderzoeken.
Nieuw is de mogelijkheid om op domeinnaam te zien op welke zoekwoorden de website scoort en hoe hoog! Handig om in te zien waarop je concurrenten scoren.