Logo

Een logo is een belangrijk visueel element van een bedrijf of onderneming. Het vormt ‘het gezicht’ van je bedrijf, het vlaggetje van je onderneming. Naarmate je dat vaker in het openbaar laat zien, zorgt het voor herkenning en roept het de juiste associaties op. In feite is dit de hoofdfunctie van een logo.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel tijd wordt besteed aan een ontwerp van een logo. Want een goed logo, daar is over nagedacht.

Logo’s zijn er in allerlei soorten en maten. Zo zijn er logo’s die enkel uit typografie (lettervormen) bestaan en logo’s die juist een combinatie vormen van typografie en een beeldmerk (een grafisch elementje).

De kracht

De kracht van een logo zit vaak in de eenvoud, duidelijkheid en doordachtheid. Voor het ontwerpen van een goed logo is het vooral belangrijk om ook goed na te denken over het concept (het idee, de gedachtegang erachter). Bij een logoontwerp kies je bijvoorbeeld een kleur niet alleen omdat deze mooi in de smaak valt, maar vooral omdat die kleur bijdraagt aan het gevoel, het imago dat een logoontwerp moet uitstralen.

Ditzelfde geldt ook voor de typografie en vormen die in een logo gebruikt gaan worden. Welke vormen passen het beste bij de diensten en de uitstraling die het logo moet gaan krijgen? Welke lettertype? Welke kleuren?

Dit zijn de vraagstukken die bij een grafisch ontwerper/vormgever worden neergelegd. Die gaat aan de slag en maakt een zo goed mogelijke visuele vertaalslag van een bedrijf en de daarbij horende bedrijfsactiviteiten. Het resultaat, een logo dat niet alleen mooi oogt, maar vooral precies vertelt waar een bedrijf voor staat en wat het doet.

[portfolio_slideshow id=397]