Webdesign

Er zijn nog maar weinig huishoudens waar geen computer te vinden is. En geen organisatie of bedrijf kan meer zonder een eigen website. Voor actieve zoekers naar informatie is Internet de belangrijkste informatiebron geworden.

Voordelen
De grootste voordelen van communiceren via een website zijn:

  • Laagdrempeligheid, met het intikken van een naam in een zoekmachine is elke geïnteresseerde binnen een paar seconden op het juiste adres.
  • Actualiteit, informatie kan elk moment worden ververst.
  • Interactiviteit, Internet biedt de mogelijkheid met de bezoekers van een site een dialoog aan te gaan.
  • Veelzijdigheid, een website kan in principe alle vormen van communicatie bevatten: tekst, stil en bewegend beeld en geluid.

Belangrijkste nadelen

  • Passiviteit, een website is een passief medium. Het zonder toestemming mailen naar mailinglijsten van het webadres of een promotiemailtje is niet toegestaan.
  • Anonimiteit, een website wordt meestal anoniem bezocht. De bezoekers zijn lastig te identificeren.
  • Vluchtigheid, in principe zijn site-bezoekers snelle lezers, maar ook snelle afhakers. Voor lijvige achtergrondinformatie is Internet niet het ideale communicatiemiddel.

Al met al is een goed ingevulde website met reactiemogelijkheid een absolute noodzaak voor elke organisatie.

Een goede website bezit de volgende eigenschappen:

  • Eenvoudig. Internet is een snel medium. Geïnteresseerden hebben je snel gevonden, maar haken als het een beetje ingewikkeld wordt ook weer even snel af.
  • Actueel. Een website moet actueel zijn. Mensen verwachten bij een vervolgbezoek nieuwe informatie te kunnen vinden.
  • Bezoekergericht. Lever maatwerk aan bezoekers. Mensen bezoeken sites altijd vanuit hun eigen interessesfeer. Biedt informatie gedifferentieerd aan naar de belangrijkste doelgroepen.
  • Overzichtelijk. Probeer de kern van de boodschap steeds op één scherm zichtbaar te houden. Grotere websites hebben veel baat bij een zoekfunctie, die bezoekers sneller bij het juiste onderwerp brengt.
  • Interactief. Bied een reactiemogelijkheid. Die geeft inzicht in de identiteit van bezoekers en levert uiteindelijk een interessant adressenbestand op.

Toelichting noodzaak van eenvoud

Bezoekers van een website lezen niet alle teksten, ze scannen de tekst op trefwoorden die ze nodig hebben in hun zoektocht naar informatie, diensten of producten. Alle informatie moet in principe binnen 3 klikken te vinden zijn. Websites lezen totaal anders dan gedrukte tekst. Hou teksten zo kort en bondig mogelijk. Een webpagina moet dan ook direct ter zake komen. Bezoekers dienen in één oogopslag te worden aangesproken.

Toelichting noodzaak actualiteit

Niets is dodelijker voor het bezoekersaantal aan een site als gedateerde informatie. Zonder vernieuwing blijven uiteindelijk alleen de bezoekers ‘uit pure noodzaak’ over. Rubrieken als ‘laatste nieuws’, ‘agenda’, of ‘te verwachten’ geven de homepage een actueel karakter. Daarnaast is het zaak om ook wat te doen met de reacties van bezoekers. Zorg er in ieder geval voor dat iemand direct verantwoordelijk is voor de actualisering van de site en het verwerken van de reacties.